Trechtervormige bakstenenvilla onthult verrassingen

Egide Meertens Plus Architecten

Architectuur is een ontdekkingstocht. Deze begint bij de entree. De voordeur is namelijk niet opzichtig in de voorgevel verwerkt, waardoor bezoekers langer stilstaan bij het ontwerp. “Ik val nooit met de deur in huis”, licht Egide toe. “De trechtervorm van het perceel en de vormentaal van de gevel, met links de carport en rechts een overdekking, leidt de bezoeker als het ware vanzelf naar de inkom.” Wanneer je binnen bent, houdt de verrassing nog even aan en beland je in een ‘box-in-een-box’, met daarin de trap naar boven, het toilet en de vestiaire. Wat je aan de voorzijde niet ziet, is dat de entree een twee verdiepingen tellende patio onthult, tevens in de vorm van een trapezium. Een magisch, diffuus licht stroomt van boven en via de zijmuur met claustraverband de woning in. Wanneer je over deze eerste architectonische verwondering heen bent, volgt alweer de volgende. Het larikshouten wandmeubel scheidt de glazen voordeur af van de rest van de woning, waardoor privacy gewaarborgd blijft. Pas wanneer je de hoek om gaat, opent de rest van de woning zich naar je. “De looplijnen zijn aan de zichtlijnen gekoppeld”, aldus Egide. Dat heeft twee voordelen: ten eerste biedt het een onbelemmerd zicht op de omgeving en ten tweede worden de gebruikers van de functionele ruimtes niet gestoord door bewegingsverkeer.


Living

Entree, Interieurarchitectuur, Egide Meertens Plus Architecten, The Art of Living

Alle leveranciers van de living

Kokendwaterkraan

Quooker Belgium

Lichtinval in overvloed 

In een rechte lijn wordt je blik naar de tuin getrokken. De eerste functionele ruimte die je passeert, is een knusse eethoek bestaande uit een ovale microcementen tafel omringd door houten stoelen. De bakstenenwand loopt door tot in de tweede patio van deze woning, die ‘buiten’ letterlijk naar binnen haalt. Vanuit de eethoek vang je via deze binnentuin een glimp op van de lichte en comfortabele zithoek met open haard. Wat je op de eerste blik niet ziet, is dat de witte gestucte wand met kleurrijk schilderij als roomdivider fungeert. Achter de divider is ruimte gecreëerd voor een tweede zithoek. Deze ietwat donkerdere en daardoor intiemere ruimte leent zich perfect om een filmavond met het gezin. Aan lichtinval is geen gebrek. De gehele achtergevel is beglaasd. Het glas is daarenboven koud verlijmd om de illusie te wekken dat binnen en buiten in elkaar overlopen. Met lichtinval is creatief gespeeld. De doordacht geselecteerde materialen – beton, larikshout, granito, stucwerk en gemêleerde bruine bakstenen – zorgen in iedere ruimte voor herkenning. Door te opteren voor een betonnen werkblad voor het keukeneiland, wordt het eiland gepresenteerd alsof het op organische wijze uit de vloer tevoorschijn komt. Aan de uitloper van het eiland is een dynamische eetplek gecreëerd. De larikshouten wandkasten zijn vlekkeloos in de wand geïntegreerd. Ook dat is Egide Meertens Plus Architecten. “Als we architectuur ontwerpen, dan ontwerpen we ook interieurarchitectuur”, benadrukt Egide. “Ik bekijk nooit bijvoorbeeld een keukenkast als een ‘losse kast’ die ‘ergens tegen een muur staat’. Architectuur is óók het interieur. Die keukenkast moet vergroeien met de muur.” 


Bovenverdieping

Entree, Interieurarchitectuur, Egide Meertens Plus Architecten, The Art of Living

Twee werelden 

Om de slaapvertrekken te bereiken, gaan we terug naar het box-in-boxvolume. Aan de ene zijde vinden we de trap naar boven. De bovenverdieping behoort toe aan de kinderen, die elk een eigen, ruime slaapkamer hebben. De nachthal wordt functioneel gebruikt: er is een zithoek voor de kinderen en een bureauruimte. De ouders vinden hun nachtrust in het souterrain. Hier beschikken ze over een dressing en een en-suitebadkamer. Hoewel het slaapvertrek ondergronds is, voel je je er allesbehalve opgesloten. De ruimte straalt geborgenheid uit en baadt het in het daglicht dankzij de verbinding met de trapezevormige patio. Zo komt daglicht rechtstreeks van boven en zijdelings via de claustragevel het souterrain binnen. 


Tuin

Entree, Interieurarchitectuur, Egide Meertens Plus Architecten, The Art of Living

Architectuur is emoties opwekken 

Wie aan moderne woningen denkt, denkt tegenwoordig toch vooral aan witte of betonnen kolossen. En dat terwijl we in de lage landen onze woningen oorspronkelijk met bakstenen bouwden. De klassieke bakstenen in deze villa zijn op moderne wijze verlijmd, waardoor de stenen slechts een vier millimeter dunne voeg hebben die in dezelfde tint is uitgevoerd als het buitenschrijnwerk. “Hoe geliefd beton of stucwerk ook zijn, ik pleit voor bakstenenarchitectuur”, vertelt Egide. “Beton werkt als een spons en zuigt water op. Ook stucwerk verkleurt nu eenmaal snel in onze weersomstandigheden. Gevelstenen passen nu eenmaal perfect bij ons toch wel regenachtige klimaat. Vroeger zag je vooral gele, rode of grijze bakstenen; tegenwoordig is er veel meer keuze.” Toch zijn de bakstenen niet het enige opvallende aan Egides ontwerp. Kenmerkend zijn ook de lange horizontale en verticale lijnen, de dynamiek van de volumes en het licht dat op verschillende plekken de woning in stroomt. Egide: “Ik ontwerp niet per se strakke, neutrale woningen. Een woning ontstaat samen met de klant. Dat is het leuke aan deze job: je luistert naar de opdrachtgever en gaat dan aan de slag. Het is een constant evalueren met elkaar. Inmiddels ben ik al 35 jaar architect en ik wil nog steeds getriggerd worden, nog steeds vernieuwend zijn. Architectuur hoeft niet simplistisch te zijn, het mag iets losmaken.” 

Editor: Media team

Datum: 08-05-2024

Tekst: Gebaseerd op een tekst van Evelien de Raaff

Fotografie: Philippe Van Gelooven