
De modernistische architectuurstijl heeft de neiging de woning als één groot blok te concipiëren. Icoon architecten is daar bij deze Antwerpse villa van afgeweken door ze in duidelijk te onderscheiden zones te verdelen. Daardoor is een deel van de woning zichtbaar vanuit het interieur, terwijl stapstenen in hetzelfde gepolierde beton interieur en exterieur met elkaar verbinden. Onzichtbaar maar wel goed merkbaar is het ecologische karakter van de villa. Van geothermie tot warmteterugwinning van douchewater, de allernieuwste technieken zijn in deze woning verwerkt.
Esthetisch en symbolisch
Het meest opvallende aspect aan de villa is niet de vorm, maar de aaneengesloten reeks natuurstenen platen die de gevel bekleden. De donkergekleurde lijnen lijken niet toevallig op takken en dunne stammen van bomen: ze zijn het werkelijk, gefossiliseerde plantenresten die miljoenen jaren geleden in het steen terecht kwamen. Volgens Frederik de Smet, zaakvoerder van icoon.be architecten, is de functionaliteit van het natuursteen niet alleen esthetisch maar ook symbolisch.“De bouwheer is een groot natuurliefhebber. Om plaats te maken voor de woning, maar ook om voldoende zonlicht door te laten voor de voltaïsche panelen waarmee het dak zou worden volgelegd, moesten er heel wat bomen worden gerooid. Dat ging hem aan het hart. Ik heb toen gezocht naar dit natuursteen en hem dit voorgesteld. Hij was er erg mee opgezet. Het was trouwens kantje boord dat dit kon, want er waren nog negen platen over en die waren juist voldoende voor deze gevel. Er mocht dan ook niets misgaan bij de plaatsing ervan.”
Energiesas
Alsof het een geste van eerherstel naar de gerooide bomen is, hebben de bewoners veel jonge boompjes laten aanplanten aan de zijkanten van de tuin, al is dat natuurlijk ook een antwoord op de vraag naar meer privacy tegenover buren. Het natuursteen loopt door in de inkomhal, die eveneens bedoeld is als stellingname tegen nieuwsgierige blikken vanaf de straat. Het leefgedeelte van de woning begint pas om de hoek en kan worden afgesloten met een schuifdeur. “Ook daaraan zit een ecologisch aspect”, aldus de architect. “In de winter fungeert de inkomhal als een soort energiesas die de warmte binnen en de koude buitenhoudt. Het glas in de ramen bestaat uit drie lagen, de verwarming en koeling gebeurt door energie diep onder de grond uit te wisselen. Ik grap weleens dat de enige hernieuwbare vorm van energie die deze bewoners níét hebben die van een eigen windmolen is. Zelfs de open haard, die de vrouw des huizes per se wilde hebben, werd aan het einde van de discussie een haard op bioethanol.”
Gezellig en praktisch
Het compromis van de open haard toont aan dat de echtelieden ieder hun eigen prioriteiten hadden. Voor hem was dat een duurzaam en energieneutraal huis, voor haar een sfeervolle en mooie woning. De esthetiek en gezelligheid komen vooral tot uiting in de woonkamer, waar de architect een uitdieping van de vloer heeft gemaakt. Op een fraai parket van gerookt eikenhout staat een comfortabel bankstel. Iets hoger, voor het raam, staan twee stijlvolle zeteltjes, bijna als een statement. Ook de lange houten tafel met dito stoelen aan de andere zijde van het haard annex televisiemeubel getuigt van goede smaak, net als de Italiaanse minispots in het plafond van de keuken, die vooral zijn gekozen vanwege het lichteffect. De keuken is dan weer vooral praktisch, met een Bora-inductieplaat, die dankzij de zijwaartse rookafzuiging een (traditionele) dampkap overbodig maakt. De zwarte keukenwand loopt door het glas tot buiten en scheidt de keuken van de omvangrijke berging, waarin ruimte is voor de wasmachine, voedsel voorraden en de technische installaties. Dit bergingblok bevat de enige muren op de begane grond en krijgt zo, naast haar afscheidende functie naar de straat toe, een zonerende functie in het open plan van de begane grond.
Doorlopende zones
“Een van de vereisten was dat de keuken niet zichtbaar was vanuit de woon-kamer. Dankzij de L-vorm zijn die twee ruimtes inderdaad visueel van elkaar gescheiden”, legt Frederik De Smet uit. “Het gepolierde beton hebben we laten doorlopen op het terras en ook voor de oprit gebruikt, maar daar heb ik er wel voegen in gemaakt om de massiviteit te doorbreken. De tuinman heeft dat idee overgenomen. Zo lopen de tegels als stapstenen door tot het terras in de achtertuin. Oorspronkelijk zou ik daar een tuinhuis maken in wit crepie, maar het budget voorzag daar niet meer in. Zo zou wel nóg duidelijker zijn geweest dat de woning in zones is verdeeld, zones die zich zelfs buiten het eigenlijke blok konden uitstrekken.”
Bovenverdieping
Vanuit de inkomhal leidt een stalen trap naar de bovenverdieping. De donkere spijlen kruisen elkaar als takken, waardoor ze esthetisch mooi passen bij de tekening in de natuursteen. Omdat ze bovenin zijn bevestigd lijken de treden te zweven, terwijl de spijlen toch voor voldoende houvast zorgen. Een lange gang verbindt de kinderkamers en de bijbehorende badkamer met het slaapgedeelte van de ouders. Die gebruiken de ingemaakte kasten in de gang als dressing en hebben vanuit hun masterbedroom een prachtig uitzicht op enerzijds een deel van hun (groen)dak en anderzijds de zijkant van de tuin. Het pronkstuk van deze verdieping is echter de badkamer. Die is voorzien van een glazen koepel, waardoor de bewoner die de ruimte gebruikt in ieder geval altijd baadt in een zee van licht. “In de afloop van de inloopdouche is een warmtewisselaar geïnstalleerd”, zegt Frederik De Smet. “Het afvalwater loopt langs koperen buizen, die de warmte ervan opnemen en weer afgeven aan het water dat naar de douchekop gaat. Zelfs hier wordt energie teruggewonnen, en de energie die overdag wordt opgewekt blijft ’s nachts bewaard in een batterij.”
Variatie en verfijning
Details als de rechthoekige grepen op de deuren en een lavabo zonder spoelbak in beide badkamers verfijnen de afwerking van deze woning. Icoon architecten heeft de basisvorm van deze villa zo sterk in de vingers dat Frederik De Smet zich op variatie en verfijning kan concentreren. Zo is er evenredig naar de wensen van de opdrachtgevers geluisterd. Het huis is bijzonder vooruitstrevend op het gebied van energievoorziening, maar De Smet heeft de voorzieningen zodanig laten installeren dat ze de esthetiek nergens doorkruisen. De woning is ook bijzonder mooi in aspecten als het natuursteen, de trap en vloeren. Soms kan een compromis blijkbaar zo uitpakken dat het lijkt of niemand een toegeving heeft hoeven doen.
Privacy goed doordacht
Schuin geplaatste houten lamellen verhinderen inkijk vanaf de straat en geven toch een vrij uitzicht voor de bewoners. De deurbel bij de toegang tot de privéwoning is net zo zwart als de deurpost en daardoor kwasi onvindbaar voor wie er voor het eerst aanbelt. Zo verhinderen de bewoners dat patiënten die zich vergissen van toegangsdeur hun rust verstoren. Subtiel, maar efficiënt. Hun villa ligt in een spie tussen twee straten. De omvangrijke tuin is aan beide kanten grotendeels open. Een trampoline en een tussen de bomen gespannen speelelement laten zien hoe ideaal deze tuin is voor jonge kinderen. “Omdat we binnen aan drie kanten door glas omgeven zijn, kunnen we de kinderen makkelijk in het oog houden en zij ons eveneens’’, zegt de bewoonster. “Die openheid is ook kenmerkend voor het interieur. De eerste keer dat de kinderen naar boven liepen om te spelen vroegen ze of wij meegingen, maar al direct ontdekten ze dat ze ons ook van daar konden zien of horen.”
Psychologisch sas
De villa is opgetrokken in beton en een stoere industriële uitstraling is wat haar van binnen en buiten kenmerkt. Het praktijkgedeelte is rechthoekig. Naast de wachtruimte en de receptie bevinden zich vier behandelkamers en een sterilisatieruimte. Met zoveel beton zouden de artsen de indruk kunnen krijgen in een bunker te werken, ware het niet dat elke behandelkamer voorzien is van een venster dat van de vloer tot het plafond reikt en dat bovendien kan worden geopend – een toevoeging uit het coronajaar. Boven de deuren en wanden bevindt zich een halve meter glas. De wachtkamer geeft zelfs aan twee kanten uitzicht naar buiten. “De patiënten kunnen een stuk van de tuin zien als we hen behandelen. Zo’n panorama en al dat groen ontspant automatisch”, verklaart de bewoonster. De architect heeft aan dit soort oplossingen meegedacht. “Ik heb voor de wachtkamer gekozen voor banken in een solid surface van het merk Staron en het type Terrazzo Venezia, met een tekening die terugkomt in het kookeiland en in de douchewand”, zegt architect Frederik De Smet van icoon architecten. “Ik heb ook gezorgd voor uitsparingen onder het zitvlak, waar plaats is voor tijdschriften, zodat de zitplaatsen niet verlorengaan. Er is een toilet en een lavabo voor de patiënten en daarachter ligt de garage. Die dient als scheiding tussen werk en privé, fysiek maar in zekere zin ook als psychologisch sas.”
Zwevende wandkast
De toegangsdeur tot de garage is optisch weggewerkt in een houten wand. Je stapt direct de grote open keuken binnen, meer bepaald het deel waar de eetkamer staat, en naast de deur die toegang geeft tot de buitenkeuken en het overdekt terras. Opvallend aan de keuken is vooral de lange zwarte wandkast, die lijkt te zweven boven de vloer, op één stuk na waar zich de gashaard bevindt. De wandkast is verdeeld in compartimenten, waaronder één waarachter zich een computer met bureaublad bevindt, één die de drankkast herbergt en één die de koffiebar bevat. Zodra er één of meer deuren openstaan, biedt de keuken een geheel andere aanblik dan daar-voor. De rij wandkasten loopt door tot buiten, waar ze plaats biedt aan speelgoed en tuingereedschap.
Meesterwerk van smeedkunst
Midden in de ruimte staat, of beter gezegd: hangt, een lange stalen trap. De dunne spijlen geven voldoende houvast en beschutting als men de zwevende trap bestijgt of afdaalt. Aan één kant lopen ze kunstig uit in een leuning. Een waar meesterwerk van smeedkunst. De gang leidt rechts naar de slaapkamers van de kinderen en links naar het slaapgedeelte van de ouders, gescheiden door een centrale vide. Witte wandkasten in de gang dienen als opbergruimte en tegelijk als dressing. Ze stoppen niet bij de drempel van de badkamer annex slaapkamer die geen onderlinge afscheiding kent, en lopen hierin door. Je kunt uit je bed met enkele stappen de douche in lopen of het ligbad in stappen. Vanuit die douche heb je bovendien via het trapgat het volle zicht op de tuin beneden. Máár de scheidingswand is ook letterlijk slecht een deur verder. Via een brede taatsdeur kan het hele slaapgedeelte worden afgesloten van de rest van het huis. Privacy is in deze woning overal binnen handbereik.
Spievorm
Met zijn L-vorm is deze villa eigenlijk het spiegelbeeld van die van de buren, niet toevallig, want dezelfde architect heeft beide woningen ontworpen en ze staan op wat oorspronkelijk één kavel was. De spievorm heeft als voordeel dat de patiënten via de ene straat kunnen binnenrijden en op één van de zes aangegeven plekken vóór het pand kunnen parkeren, terwijl de bewoners vanuit de garage met hun fiets via een tuinpad en een poortje een aparte toegang hebben tot de andere straat. Dat is dan weer net buiten het zicht van eventuele patiënten in de behandelstoelen van de praktijk. Zelfs dan is er door de architect een subtiele scheiding aangebracht tussen werk en privé. “Ik heb het als kind meegemaakt dat de grens tussen woonhuis en praktijkruimte erg onduidelijk was”, zegt de bewoonster. “Dat is niet plezierig en dat wilde ik in onze woning koste wat het kost vermijden. Mochten we trouwens ooit besluiten het huis te verkopen, dan kan de praktijkruimte zonder veel kosten worden getransformeerd in iets anders. De wanden tussen de kamers kunnen makkelijk worden gedemonteerd.” Maar voor het ooit zover is, mogen de nieuw aangeplante bomen hun volle wasdom bereiken, de kinderen een gelukkige jeugd doormaken en de patiënten hun gebitten intact houden. De grote betonnen platen die de muren van de villa vormen getuigen met hun stevigheid alvast van dit onverzettelijke en gezonde voornemen.
Fotografie: Yannick Milpas